Mis on DPF ja miks tehakse DPF eemaldus?
DPF tähendab otsetõlkes diisli osakesete filtrit (inglise keeles Diesel Particulate Filter). Eesti keeles nimetame me seda tahmafiltriks. See on osa diiselmootorite heitgaaside puhastussüsteemist, mis aitab vähendada diiselmootorite poolt tekitatavat tahkete osakeste saastet, parandades samal ajal õhu kvaliteeti ja vastates keskkonnaregulatsioonidele. DPF eemaldus tähendab selle filtri eemaldamist heitgaasi süsteemist.
DPF filtreerib ja kogub kokku tahkete osakeste jäägid, mis tekivad diiselmootori töös põlemisprotsessi käigus. Lihtsustatult ongi see nagu sõel, püüdes tahked osakesed kinni ja seetõttu on heitgaasisüsteemist väljuv kogus “puhtam”. See filter on ühelt poolt kasulik, teisalt ka mitte. Näiteks piirab see mootori tööd tänu vastusurvele, mida see tekitab. Reeglina näevad tehased ette ca 200 000km nende elueaks, kuid see sõltub paljuski auto kasutamisest. B-osade ehk järelturu filtrite kestus on aga veel väiksem ja samuti esineb nendega rohkem probleeme.
Kui tahmafilter on hea, siis milles on probleem?
Kuivõrd väljuv õhukogus võib olla puhtam, siis ei tule see puhtus kergelt ja kindlasti mitte odavalt. Süsteem töötab nii, et ajaga kogunenud kogunenud tahked osakesed eemaldatakse veel omakorda intensiivse põletusprotsessi käigus. Seda nimetatakse DPF-i regenereerimiseks, mis taastab filtri efektiivsuse. DPF filtri mahtuvus pole aga suur (alla 100g) ning lõpmatuseni seda põletada pole võimalik.
Regenereerimine võib toimuda automaatselt sõidukiga sõites või vajadusel spetsiaalse regenereerimistsükliga, mis tavaliselt toimub päris kõrgetel temperatuuridel, et põletada ära kogunenud tahked osakesed. See tähendab kindlasti ka suuremat kütusekulu ja lisaks võib regenereerimisel sattuda kütus õlisse, mis on mootorile äärmiselt kahjulik. Kui regenereerimine toimub järjest sagedamini, siis lõpeb see üldiselt avariirežiimi ümberlülitusega.
Tahmafiltrid (DPF-id) võivad sisaldada väärismetalle või metallioksiide, eriti katalüütilise kattekihi osana. Need metallid aitavad kaasa kütuse jääkosakeste katalüütilisele protsessile, mis toimub DPF-s, ning lämmastikoksiidide (NOx) heitkoguste vähendamisele. Need väärismetallid võivad olla plaatina, pallaadium või ruteeniumiühendeid.
Millest koosneb DPF filter?
- Substraat: DPF peamine osa on substraat, mis võib olla valmistatud silikaatkeraamikast või silikaatmaterjalidest. Substraat on struktuur, mis sisaldab poorseid kanaleid või ränikanaleid, mis võimaldavad heitgaaside läbimist, samal ajal kui tahked osakesed jäävad püüdma. Maakeeli “sõel”.
- Katoodkatalüsaator: aitab vähendada lämmastikoksiidide (NOx) heitkoguseid, muutes need vähem kahjulikeks ühenditeks.
- DPF-korpus: näeb välja nagu summuti pütt ja kaitseb sisemisi komponente. See on valmistatud tavaliselt kuumuskindlast metallist, et taluda kõrgeid temperatuure (500-800kraadi), mille käigus toimub regenereerimisprotsess.
- Rõhuerinevuse andurid: mõõdavad rõhuerinevust DPF-i sisemuses, tuvastades filtri täituvuse ja vajaduse regenereerimise järele.
- NOx-andurid ehk lämmastikoksiidide andurid: mõõdavad lämmastikoksiidide (NOx) heitkogust, annavad signaali mootori juhtajule, mille alusel reguleeritakse vastavalt mootori tööd.
Miks DPF filter ummistub?
Julgeme väita, et tahmafiltri ummistumine on pigem tagajärg, milleni on viinud näiteks vigased andurid, mis võivad tekitada ebaefektiivset regenereerimist ja suurendada tahkete osakeste kogunemist DPF-i. Vananenud või rikkis pihustid on samuti üks põhjus selleks. Need on samuti kallid osad paljudel autodel ning nende vahetust lükatakse. Kuid on ka lihtsamaid vigu, mida esmapilgul ignoreeritakse. Näiteks õhulekked sisselaske süsteemis. Liiga vähe kütust või liigapalju õhku mootoris, või vastupidi, tähendab ebaühtlast kütusesegu, mis jällegi ei põle korralikult ja tulemuseks on lõpuks ummistunud DPF.
DPF eemaldus võimalused
Sisuliselt on olemas 3 varianti, mida turul pakutakse:
- Tahmafiltri pesu – see ei anna mitte mingit kestvat tulemust – raha võib meile niisama ka tuua, seda ei pea “maha viskama”.
- DPF eemaldus – filter eemaldatakse korpusest lahtilõikamise ja kinnikeevitamise teel.
- DPF-i vahetus – vana välja, uus asemele, vajadusel kodeerimine.
NB! DPF pesu meie ei paku. Nagu lugesite – raha raiskamine. Eemalduse puhul on oluline, et pärast säiliks mootori “hingamine”. Oleme näinud klientide autosid, kus on eemaldatud DPF filter, kuid tegelik probleem oli rikkis NOx anduris. Samuti teame ka juhuseid, kus on pöördklappide eemaldusel suudetud õhukanalid sedasi kinni silikoonida, et mootorisse ei pääsenud piisavalt õhku. DPF eemaldus protsessil teostatakse nii filtri kui ka sellega seonduvate andurite eemaldus, pöördklappide eemaldus (vajadusel) ja välja programmeerimine. Soovitame sul alati taastada auto originaalne seisukord vahetuse teel.
DPF eemaldus hind
Tahmafiltri eemaldamine kindlasti soodsam, kui selle vahetus. DPF filtri hinnad võivad olla 1200-3000€, millele lisandub veel töötunni hind. Lisaks ei ole soodsad ka andurid makstes 100-300€ tk sõltuvalt mudelist. Autoomanikena mõistame, miks valitakse soodsam lahendus. Meie soovitame tegelikult teha eemalduse juurde ka chip-tuning ja kasvatada ühtlasi ka auto võimsust. Meil on DPF eemaldus võimalik nii sõidu- kui ka pakiautodel, aga ka veoautodel ja bussidel. Tutvu täpsemalt tööde maksumusega: ava hinnakiri!